Ortopedisk läkarmottagning i Växjö
Honnörsgatan 7 , våning 2 , 352 36 Växjö Tel: 0470-277 22 Fax: 0470-71 10 10 info@ortopedicum.se
Våra telefontider 0470-277 22 Måndag till Torsdag 08:30 – 9:30
Aktuell information STÄNGT Vi har semsesterstängt från Torsdagen den 21/3 2024. Välkommen åter Tisdagen den 2/4 2024.
Behandling & operation Behandlingar Valet av behandling vid en viss ortopedisk åkomma styrs av en mängd olika faktorer som t ex åkomman i sig, tillståndets varaktighet samt inte minst faktorer relaterade till den enskilde patienten. Exempel på ortopediska behandlingar som kan komma i fråga: Operation se operationer nedan Medicinering Inflammationsdämpande/smärtstillande tabletter, gel eller injektioner Fysioterapi Remittering för aktiv eller passiv fysioterapi hos sjukgymnast, arbetsterapeut, naprapat och chiropraktor Hjälpmedelsförskrivning Remiss till ortopedteknisk avd för utprovande av hjälpmedel (med eller utan rabatt) Rådgivning Ergonomisk information i samband med arbete och fritid Idrottsmedicinska råd Operation På mottagningen finns en välutrustad operationssal där vi utför ingrepp i lokalbedövning eller nervblockad. Huvuddelen av ingreppen, ca 300st/år, utförs på händer och fötter. All operationsverksamhet är dagkirurgisk. Detta innebär att du inte behöver vara fastande och att du kan lämna mottagningen inom 1-3 timmar. Exempel på fot-knäoperationer · Hallux valgus (bred framfot med sned stortå) · Hallux rigidus (stel stortå, oftast pga artros i stortåns grundled) · Hammartå (böjning av tåns mellanled med tryck på leden) · Klotå (böjd tåytterled med trycksmärta i tåspets) · Ganglion (vätskefylld knuta utgående från led eller sena) · Mortons neurom (nervinklämning i framfoten) · Akillodyni (besvärande benpåbyggnad bak på hälen) · Akillestendinos (förändringar i hälsenan) · Prepatellärbursit(förstorad slemsäck framför knäskålen) · Nageltrång (infektion pga bred tryckande nagel) · Mucoidcysta (vätskefylld knuta på tåytterled) · Löparknä (inflammation på utsidan av knät) · Toffelknuta (smärtsam knuta på fotrygg) · Senadherens (sammanväxt mellan sena och hud) · Clavus (liktorn, hudförtjockning) · Pseudoexostosis calcanei (benutskott på häl) Exempel på hand-armoperationer · Carpaltunnelsyndrom (nervinklämning av medianusnerven på handnivå) · Triggerfinger (hakning eller låsning i finger) · De Quervain (trängsel i korta tumsträckarens senfack) · Ganglion (från led eller sena utgående vätskefylld knuta) · Mucoidcysta (vätskefylld knuta på fingers ytterled) · Dupuytrens kontraktur (förtjockning, skrumpning av hand/fingrars bindväv) · Ulnarisentrapment (inklämning av ulnarisnerven vid handled eller armbåge) · Tennisarmbåge (senförändring armbågens utsida) · Golfarmbåge (senförändring armbågens insida) · Ben och /eller mjukdelstumör · Nageltrång